Jak znaleźć właściwy trend w biznesie?

Trendwatching i jego kluczowa rola we współczesnych realiach, jak efektywnie prognozować trendy w biznesie?
 
Kamieniem węgielnym każdego biznesu jest konsument. Prowadząc swoją firmę powinniśmy więc skupić się na tym, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, a następnie spowodować, by zostali z nami już na zawsze. Dzisiejszy rynek jest przesycony różnego rodzaju ofertami, dlatego też zainteresowanie nabywców konkretnym towarem wymaga pomysłowości i wnikliwych obserwacji zapotrzebowania i nastrojów, które panują wśród kupujących.
 
Trendy: dzisiaj i jutro
 
Termin „trendwatching” znalazł szerokie zastosowanie na Zachodzie na początku lat 90-tych. Rozumiano go jako ciągły monitoring nowych trendów i prognozowanie poziomu zapotrzebowania na nie wśród konsumentów. Obecnie trendwatching jest podstawowym narzędziem każdego biznesu.

Jakiś czas temu dokonaliśmy trafnego wyboru stawiając na trend, który w tej chwili osiągnął szczyt popularności. Okazała się nim sprzedaż mini Segway’ów, dwukołowych samobalansujących skuterów. Stały się one popularne jakieś półtora roku temu i właśnie wtedy przywieźliśmy pierwszą partię do Europy. Mini skutery, to trend wysokodochodowy, który dzięki swojej popularności pozwala dobrze zarabiać przy odpowiednich inwestycjach w reklamę. Zgodnie z naszymi prognozami trend ten utrzyma się do połowy następnego roku, a później popyt zacznie stopniowo spadać. Ważne jest, aby nie przegapić momentu, kiedy trend nie będzie już nowy i tak interesujący dla konsumentów jak do tej pory. Wtedy należy przestawić się na nowsze kierunki.

Środki transportu działające z wykorzystaniem silników elektrycznych stają się coraz bardziej popularne. Na tym trendzie już wkrótce można będzie dobrze zarabiać. Bierzemy pod uwagę rozpoczęcie sprzedaży różnych towarów produkowanych w tym sektorze. Przewidujemy także, iż w najbliższym czasie wzrośnie popyt na towary z dziedziny robototechniki: roboty dla dzieci, które ucząc bawią. Na razie ten trend dopiero zaczyna się rozwijać i w ciągu 3-5 lat oczekujemy prawdziwego boomu tego rodzaju zabawek w całej Europie.

Szukajcie, a znajdziecie

Pierwszą i chyba najważniejszą rzeczą udanego trendwatchingu jest posiadanie szczególnego rodzaju intuicji. Bez zmysłu przedsiębiorczości można zapomnieć o sukcesie. Sama intuicja oczywiście nie wystarczy. Rynek jest obecnie tak duży, że opieranie się wyłącznie na prognozach intuicyjnych może spowodować, iż nie dostrzeżemy prawdziwych nisz i produktów godnych zainteresowania. Biznesmeni często popełniają duży błąd, gdyż koncentrują się wyłącznie na jednym biznesie, któremu poświęcają cały swój czas i zupełnie nie zajmują się badaniami nowych trendów na rynku.

Co zrobić, aby trendwatching był naprawdę efektywny? Osobiście radziłbym wykorzystywanie dodatkowych narzędzi monitorowania. Istnieją specjalne serwisy internetowe, pozwalające na śledzenie wszystkich aktualnych trendów, jak np.:

1) GoogleTrends – aplikacja internetowa posiadająca duży zakres informacji statystycznych pochodzących z wyszukiwarek internetowych. Zawarte w niej dane nie są oczywiście wystarczające, aby prześledzić wszystkie trendy, które od razu można wykorzystać w biznesie. Dzięki nim można jednak uzyskać ogólne wyobrażenie o tym, czego poszukują konsumenci lub czego szukali w ciągu pewnego okresu czasu.

2) WatchCount – serwis internetowy stworzony przez specjalistów eBay, pozwalający na śledzenie fraz najczęściej wpisywanych przez użytkowników eBay.

3) Sales Rank Express – serwis Amazon, przy pomocy którego można obserwować statystykę sprzedaży na stronie, co pomoże w określeniu najbardziej perspektywicznych nisz działalności.
 
Oprócz narzędzi dostępnych online ważne jest, aby nie zapominać o innych sposobach obserwacji trendów. Zawsze powinniśmy wiedzieć, co dzieje się na rynku i umieć przewidzieć, jaki produkt może „wystrzelić” w najbliższej przyszłości. Nie można całymi dniami przesiadywać w biurze. Bardzo ważny jest udział w targach, konferencjach, bycie w tych miejscach, gdzie „rodzą się” trendy. Ja i moi partnerzy staramy się nie opuszczać podobnych wydarzeń, bywamy na targach w Hongkongu, organizowanych przez Radę Rozwoju Handlu Hongkongu (HKTDC) oraz w Chinach na największych Targach Kantońskich w Guangzhou.
 
W poszukiwaniu dochodowych trendów pomagają również specjalistyczne agencje np. międzynarodowa agencja TrendWatching, posiadająca filie w Nowym Jorku, Londynie i Singapurze. Korzystanie z usług takich agencji nie ma jednak większego sensu. Jeżeli przedsiębiorąca ma odpowiedni zmysł i umie we właściwy sposób połączyć nieskomplikowane przecież narzędzia, jest w stanie poradzić sobie z takim zadaniem nie gorzej niż specjalista ds. trendwatchingu.
 
Tajemnica sukcesu w trenwatchingu polega na tym, aby umiejętnie połączyć różne rodzaje działalności. Regularne korzystanie z serwisów internetowych monitorujących trendy, analiza rynku oraz udział w różnych wydarzeniach, na których „rodzą się” trendy, zapewnią przedsiębiorcy wiarygodne prognozy na temat tego, co będzie na topie za pewien czas i na czym można zarobić. Najważniejsze jest, by nie siedzieć w jednym miejscu, a cały czas podróżować, dowiadywać się nowych rzeczy, uczyć się i mieć oczy szeroko otwarte.
Trwa ładowanie komentarzy...